Προπτυχιακά Μαθήματα

  Μαθήματα Ακαδημαϊκού Έτους 2023 – 2024

  * * *

ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ

Τα Θρησκευτικά στο Δημόσιο Σχολείο ως Μάθημα Παιδείας, Πολιτισμού και Έμπνευσης

 (Κατ’ επιλογήν Υποχρεωτικό Μάθημα)

Κωδικός μαθήματος: 2223

Σκοπός της διδασκαλίας είναι η προσέγγιση του Μαθήματος των Θρησκευτικών μέσα από τρεις διαστάσεις που έχουν παιδαγωγικό ενδιαφέρον. Αυτές είναι: α. η παιδεία, β. ο πολιτισμός, και γ. η έμπνευση και η δημιουργικότητα. Η πραγμάτευση του θέματος διαρθρώνεται σε δύο μέρη.

Στο Α’ Μέρος διερευνώνται σε θεωρητικό επίπεδο οι τρεις παραπάνω διαστάσεις. Συγκεκριμένα:
-Ως προς τη διάσταση της παιδείας εξετάζονται οι λόγοι για τους οποίους η παρουσία του Μαθήματος των Θρησκευτικών στη Δημόσια Εκπαίδευση είναι υπόθεση που αφορά στη γενική παιδεία των μαθητών.
-Ως προς τη διάσταση του πολιτισμού, αναλύεται η σχέση του Μαθήματος των Θρησκευτικών με τον πολιτισμό, ενώ παράλληλα καθίσταται αντικείμενο διερεύνησης η σημασία που έχει το οικείο πολιτισμικό περιβάλλον των μαθητών ως πηγή νοήματος για τη ζωή τους, αλλά και ως εφαλτήριο ανάπτυξης της κριτικής τους σκέψης.
-Ως προς τη διάσταση της έμπνευσης και της δημιουργικότητας, τίθεται ερώτημα, με ποιον τρόπο το Μάθημα των Θρησκευτικών μπορεί να προσφέρει στους μαθητές και μαθήτριες, όχι μόνο τη δυνατότητα κατάκτησης ορισμένων γνώσεων, αλλά συνάμα και έναν ορίζοντα πνευματικού προσανατολισμού. Με άλλα λόγια, εξετάζεται, εάν το μάθημα αυτό έχει τη δυνατότητα να εμπνέει τους νέους ανθρώπους.

Στο Β’ Μέρος Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες συγγράφουν εργασίες και τις παρουσιάζουν κατά τη διδασκαλία του μαθήματος. Αντικείμενο των εργασιών τους είναι να εντοπίσουν θεολογικά στοιχεία σε έργα τέχνης (π.χ. μουσικής, ζωγραφικής, λογοτεχνίας κ.λπ.), τα οποία επιλέγουν οι ίδιοι· στη συνέχεια καταθέτουν τις δικές τους προτάσεις αναφορικά με τη διδακτική μεθοδολογία που θα πρέπει να εφαρμοστεί, προκειμένου τα έργα αυτά να αξιοποιηθούν στο Μάθημα των Θρησκευτικών.

Αναλυτικές πληροφορίες για τον τρόπο αξιολόγησης των φοιτητών και φοιτητριών στο εν λόγω μάθημα μπορείτε να βρείτε κάνοντας κλικ ΕΔΩ.

Ημέρα διεξαγωγής του μαθήματος: Πέμπτη

Αίθουσα: Εργαστήριο Παιδαγωγικής Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ

Ώρα έναρξης της διδασκαλίας: 17:00′

  * * *

ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ

Θεμελιώδη Ζητήματα της Παιδαγωγικής Επιστήμης (Δ’ ΕΞΑΜΗΝΟ)

(Υποχρεωτικό Μάθημα Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας)

Κωδικός μαθήματος: 407

Στο εν λόγω μάθημα γίνεται αναφορά στα βασικά στοιχεία της Παιδαγωγικής Επιστήμης, δίνοντας έμφαση στους παρακάτω άξονες:

-Ο επιστημονικός χαρακτήρας της Παιδαγωγικής Επιστήμης.

-Το αντικείμενό της καθώς και η σχέση της τόσο με τις επιστήμες της αγωγής όσο και με άλλες ανθρωπιστικές επιστήμες.

-Η μεθοδολογία της αλλά και τα μεθοδολογικά προβλήματα που σχετίζονται με την έρευνα, η οποία διεξάγεται στους κόλπους της.

Επιπλέον, επιχειρείται μια ιστορική ανασκόπηση στο φαινόμενο της αγωγής, όπως απαντάται σε λαούς και θρησκείες, αλλά και σε ρεύματα ή τάσεις και ιδεώδη που κυριάρχησαν κατά καιρούς μέχρι τις μέρες μας. Προσεγγίζονται, ακόμη, ορισμένες θεμελιώδεις συνιστώσες της Παιδαγωγικης επιστήμης:

-Η δυνατότητα και η αναγκαιότητα της αγωγής.

-Οι κυριότεροι παιδαγωγικοί όροι.

-Το παιδαγωγικό ζεύγος «Παιδαγωγούμενος και Παιδαγωγός».

-Ο σκοπός της παιδείας, της αγωγής και της εκπαίδευσης.

-Μορφωτικά αγαθά, μέθοδοι και μέσα αγωγής και διδασκαλίας.

-Οι βασικότεροι φορείς της αγωγής.

-Σύγχρονα παιδαγωγικά προβλήματα.

-Ειδική αγωγή.

-Δια βίου παιδεία και δια βίου εκπαίδευση.

Αναλυτικές πληροφορίες σχετικά με την εξεταστέα ύλη κατά την εξεταστική περίοδο Ιουνίου 2024, καθώς και σχετικά με την εκπόνηση και παρουσίαση εργασιών στο πλαίσιο της Άσκησης του μαθήματος μπορείτε να βρείτε κάνοντας κλικ  ΕΔΩ.

Ημέρα διεξαγωγής του μαθήματος: Πέμπτη

Αίθουσα: Β’ Αμφιθέατρο Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ

Ώρα έναρξης της διδασκαλίας: 10:45′ π.μ.

* * *